Lombok dag 1

Na de mooie jungledagen op Sumatra was het tijd voor een nieuw eiland. Op zeer dringend advies van Jacqueline, en ook vanwege de beklimming van de Rinjanivulkaan. Deze trek had ik thuis al geboekt en moet een bijzondere belevenis zijn. Tot op 4000 meter hoogte de top van de vulkaan beklimmen en ook overnachten boven de 3000 meter. `Helaas liep het anders, zoals zoveel dingen tijdens deze vakantie.

Terug uit de jungle werd whats app overstelpt met berichten of alles wel goed met me ging. Een aardbeving op Lombok had namelijk veel verwoestingen aangericht op en rond de Rinjani. Ik was er gelukkig nog niet maar nam wel contact op met de eigenaar van het guesthouse waar ik zou verblijven. Zoals je kunt zien op de foto’s zijn de verwoestingen behoorlijk heftig. En de berg is dan ook de komende maanden gesloten. Heel vervelend want ik keek erg uit naar deze tocht, maar veel erger is het natuurlijk voor de lokale bevolking. Toerisme is daar een van de weinige bronnen van inkomsten en voorlopig kunnen ze dat dus vergeten. En veel ondernemers zullen hun guesthouse van de grond moeten opbouwen. Als dat al lukt want rijk kun je Indonesië niet noemen. Hopelijk blijft het de komende tijd rustig en krijgen ze genoeg hulp om het leven weer op te starten. Vanochtend kon je nog wel wat naschokken voelen. Dat stelde niks voor, maar toch apart om ineens die trillingen te voelen.

59AC7E8E-DCAF-4214-AC2C-29595A36266D

9B36C4F6-7F20-4126-B44A-22EAED5BD23E

Ik heb mijn reisplannen aangepast. Ik ben wel naar Lombok gevlogen maar zal de eerste dagen doorbrengen in het kustplaatsje Senggigi en daarna drie dagen verblijven op Gili Air.

Na een lange dag reizen (6.00 uur een rit van vier uur van Bukit Lawang naar Medan, daarna 7 uur vliegen via Jakarta naar Lombok en vervolgens een uur met de bus) ben ik inmiddels gearriveerd in Senggigi. Vanochtend met enige stress want ik probeerde een vierdaagse boottocht naar Komodo en Flores te boeken. De cabins waren bezet maar gelukkig was er nog plek op het dek. Vervolgens moest ik een vlucht regelen van Flores naar Jakarta omdat ik vanaf daar weer naar huis vlieg. Ik wilde graag vijf dagen op Flores blijven maar die hele week bleken alle vluchten volgeboekt te zijn. Ik moest naar het kantoor van Garuda op Lombok (20 minuten met de taxi) om vervolgens een vlucht te wijzigen zodat ik alsnog twee nachten op Flores kan blijven en dan om 7.00 uur (!!) kan terugvliegen via Bali naar Jakarta. Niet gepland, maar er zitten dus ook nog twee nachten Bali in het verschiet.

Aangezien dit gebeuren vrij lang duurde ben ik vanmiddag even met de camera op stap gegaan tot de zonsondergang te zien was (met de vulkanen op Bali in de verte). Vanavond ga ik naar Happy Café, een tip van Jacq. Het leuke van Lombok is dat er veel restaurantjes en bars zijn waar live muziek wordt gemaakt. De kwaliteit is hier vrij goed. Waar op Sumatra een Indonesisch bandje ‘Het is een nacht’ van Guus Meeuwis vrij hardhandig wist te verkrachten, zijn het hier echt muzikanten die spelen, al dan niet in redelijk Engels. Het leukste zijn toch wel de Indonesische liedjes. Gisteren probeerden ze regelmatig mij mee te laten zingen maar dat laat ik (voorlopig) nog even aan me voorbijgaan. Maar, zeg nooit nooit.